חרדה anxitey

ראשי >> חרדה anxitey

חרדה Anxiety :

התקפי חרדה ואו התקפי פאניקה בעבר בקלות היו משייכים אותם בטעות לאירועי התקף לב, בגלל הדימיון בהופעה שלהם. כאשר נשים היו מגיעות לבית החולים בזמנים עברו עם תסמיני התקף לב, באינסטינקט היו מייחסים להן התקף חרדה ומחכים שיחלוף מעצמו ובנתיים הן לא היו זוכות לקבל את הטיפול הרפואי לו נדרשו. התקף חרדה הוא פסיכולוגית שהביטוי שלו הוא פיזיולוגי, הוא איננו מגיע עקב בעיה פיזיולוגית היכולה לגרום להתקף לב אלא מסיבה נפשית, לעומת התקף לב. ובכל זאת, אין להמעיט בכוחו של התקף החרדה, כן זו המצוקה הפיסכולוגית הקיצונית ביותר אשר אדם יכול לחוות.

סימפטומים של התקף חרדה:

*לרב, התקף חרדה נמשך כחצי שעה של פחד קיצוני עם התקיימות של ארבעה סימפטומים מין הרשימה:
  • גלי חום/קור
  • הזעות
  • תחושה של דפיקות לב (פלפיטציות)
  • סחרחורות
  • רעידות בגוף
  • פחד משיגעון
  • חוסר יציבות
  • פחד למות
  • כאב ראש
  • בחילות/הקאות
  • תחושת מחנק
  • סומק
  • כאב בחזה
  • רצון לברוח
  • תחושה של גוש בגרון (גלובוס היסטריקוס
ועוד תסמינים…  

סוגי חרדות:

הפרעת חרדה כללית: GAD- מחשבות אובססיביות המטרידות ויוכלות להופיע כחרדה, לפעמים עצם החשיבה הכפייתית עלולה להוביל להתנהגות כפייתית. לרב, חרדה היא דאגה למה הולך לקרות, אנשים אלו יתקשו ל"חיות את הרגע".  

חרדה חברתית:

זו חרדה שאיפיונה הוא חרדה מביקורת או תחושה שידחו על ידי אנשים אחרים, פחד ממבוכה או השפלה. חרדה חברתית היא בעייתי מכיוון שהיא יכולה לגרום לאדם להימנע מפעולות פשוטות. מצב זה יכול ליצור מעין מעגל קסמים של חרדה מחרדה. סטטיסטיקות מראות כי 1/13 אנשים בעולם סובלים מחרדה חברתית

אגרופוביה:

אגרופוביה היא חרדה שלא מתואמת עם המציאות שאנו חיים בה, יןפיע פחד גדול מאוד ממקומות פתוחים ואו ציבוריים. כאן, יש חרדה מהפחד שיופיע התקף חרדה במקום חדש או שלא תהיה שליטה של האדם על הסיטואציה. ישנם עוד סוגים שונים של חרדות, כל אדם מגיב אחרת למצבים שונים, אצל אחד דבר יגרום לחרדה ואצל השני הדבר יעבור לידו.

אטיולוגיה לחרדה: 

היום נראה כי נטייה לחרדה היא תורשתית, ישנו שיבוש במערכת המעבירים העצביים (נוירו-טרנסמיטורים) אשר נמצאים במוח. התפקיד העיקרי שלהם הוא פיקוח על תפקודים רגשיים ומנטליים כגון, מצב רוח, תחושת רעב ועוד… אם נרצה לגרום להתקף חרדה אצל אדם נוכל להשתמש באדרנלין או איזופרנאלין עם זאת, עדיין לא ברור מדוע אדם אחד יסבול מחרדה כללית ואילו אדם אחר יסבול מכפיתיות או היפוכונדריה כאשר הם חולקים את אותו סוג של שיבוש. במחקרים גנטיים גילו שישנו רכיב גנטי אחד לפחות אשר תורם להתפתחות התקפי חרדה. כמעט למחיצת האנשים הסובלים מהתקפי חרדה יש לכל הפחות קרוב משפחה הסובל מהתקפי חרדה גם-כן. ישנן סברות גם  כי גם למאפיינים אישיותיים וסביבתיים ישנה השפעה על אופי החרדה שממנה יסבול האדם. סיבה נוספת לחרדה קשורה ביכולת של ילדים ללמוד תגובות פניומות של חרדה באמצעות חיקוי תגובת החרדה של הוריהם. (תאוריית הלמידה החברתית). הורים חרדתיים גורמים לילדיהם להיות גם כן חששניים/חרדתיים מהגנת היתר שלהם מדברים מסויימים ואף הקצנה של דבר. ישנן גם חרדות מוקדמות, מגיל הינקות, הן תוצר של חוסר אונים ריגשי של התינוק שתואם לחוסר האונים הגופני שלו. לדוגמאת חוויה מוקדמת של פרידה, היא דפוס של דבר טראומטי שיגרום לחרדה אוטומטית, פרימיטיבי וחזקה מאוד. חשוב לציין, לא רק דברים חיצוניים מעוררי חרדה, חרדה עלולה להופיע ממשאלות, פנטזיות ואף מחשבות לא מודעות. כפי שנכתב לרוב הסיבות הן גנטיות יחד עם זאת אירועים מהינקות ואירועים דרמטיים בחיים הבוגרים יותר יתכנו וישפיעו על הופעה התקפי חרדה.

טיפול: 

הכי חשוב לדעת שהפרעות חרדה ניתנות לטיפול, הפרעת חרדה היא אמיתית, רצינית ובעלת משקל. הצלחת הטיפול משתנה מאדם לאדם, הרבה אנשים אשר סובלים מהתקפי חרדה אינם מאובחנים ולכן אינם מטופלים בצורה מתאימה בין אם על ידי אנשי מקצוע מתאימים ובכלל טיפול תואם. הסיבה העיקרית היא שהסובלים מהתקפי חרדה, לא תמיד מזהים ויודעים לפרש את תחושותיהם כהתקף חרדה או שישנו חשש שמעוררת הפסיכיאטריה. חרדה קשורה גם לשימוש בסמים ואלכוהול ולעיתים הם גם "טיפול עצמי" כושל למצבים אלו. ישנה אפשרות לפנות לטיפול קוגנטיבי/התנהגותי. טיפול תרופתי: תרופות ממשפחת ה ssri מיועדות להורדה והפגה של החרדה ולאזן את המעברים העצביים במוח בכדי למנוע את החרדה וסיוע בחזרה לתפקוד.   הטיפול ברפואה הסינית, נותן מענה למטופלים אשר סובלים מהתקפי חרדה. הטיפול מביא את הגוף לאיזון הדרוש לו, מפיג את המתחים, לחצים, שקיט את הראש והמחשבות ומחזיר את הגוף למצבו המאוזן ובכך יכול להטיב אם לא לפתור את התקפי החרדה. הטיפול מתבצע בדיקור ושילוב של צמחי מרפא בדרכ.   לתאום תור לטיפול בהתקפי חרדה לחץ כאן